|

Een Ayurvedische winter

Het is niet helemaal zo consistent als waarschijnlijk in vroegere tijden, toch doet de winter zijn best zich te manifesteren. Ayurveda geeft ieder seizoen andere adviezen om in balans te blijven. Ieder seizoen heeft namelijk zijn eigen kwaliteiten en de kunst van het leven is, om ons telkens aan te passen aan deze kwaliteiten, zodat er niet een teveel ontstaat. We hebben geen invloed op het weer, maar natuurlijk wel op onze voeding en leefstijl. Met de  volgende tips kun je er voor zorgen dat ook jij gezond de winter door komt!

  • Wanneer de  kou toeneemt, moet je innerlijke vuurtje harder branden om je warm te houden en dit vraagt meer energie. Focus je in de winter dus op zwaardere  voeding, zoals havermout, stamppotten, granen en bonen. Om er te voor te  zorgen dat je niet te zwaar wordt en je levensenergie stagneert, kun je extra specerijen toevoegen, zoals peper en verse gember. Daarmee maak je de zwaardere maaltijden een stuk makkelijker verteerbaar!
  • Drink voedende,  warme dranken, bijvoorbeeld warme melk met anijs of chai. Melk met nootmuskaat  zorgt voor een goede nachtrust!
  • Ook in de winter raadt Ayurveda aan om onszelf dagelijks te masseren met warme olie. Hoe je dit kunt doen? Dat lees je hier. In de winter kun je de massage wat steviger doen, om er voor te zorgen dat de circulatie niet stagneert.
  • In de klassieke teksten beschrijft Ayurveda dat we, na de oliemassage, kunnen worstelen met getrainde worstelaars. Als je worstelaars in je vriendenkring hebt,  dan kun je dat natuurlijk doen. Maar wat er eigenlijk bedoeld wordt, is dat je eerst je lichaam voedt met de warme olie en vervolgens iets aan lichaamsbeweging doet om alles te laten stromen. Want dat is de uitdaging in de winter: voeden, maar tegelijkertijd stagnatie en te zwaar worden voorkómen. In plaats van worstelen kun je natuurlijk ook Yoga doen.
  • In de  winter zijn Prānayama (ademhalingsoefeningen) zeer geschikt om de levenskracht goed te laten stromen. Vooral Bhastrikā en Kapālabhati zijn nu goed. Vraag eventueel je yogaleraar om deze voor te doen.
  • Zorg dat je iedere dag even naar buiten gaat voor een wandeling, ook al is het nog zo koud! Vooral sneeuwwandelingen zijn erg goed, omdat de lucht dan veel prāna (levenskracht bevat). Ook krijg je dan licht binnen en dit compenseert de kortere dagen.
  • Zorg voor warmte: was je handen niet met koud water en breng een extra bezoek aan de  sauna. Zorg voor warme kleren zodat je niet afkoelt.
  • Heb je last van verkoudheid: neem dan Trikatu een mengsel van gelijke delen droge gember, lange peper (Piper longum) en      zwarte peper. Neem drie maal daags een halve theelepel met honing.
  • Voel je een virus op komen? Neem dan ieder uur een halve theelepel geelwortel (Curcuma longum) met warm water. Echinacea werkt ook erg goed. In een acute situatie kun je ieder uur een dosis nemen.
  • Volgens de klassieken is de winter het seizoen voor seks! Ook dit heeft weer te maken met het stromen van de levensenergie!
  • Gebruik de stilte van de Winter om naar binnen te keren, te mediteren en het afgelopen jaar te verwerken en het nieuwe jaar te vieren en mooie, nieuwe intenties te zetten.