|

Verminder je stress factoren!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA De herfst heeft de eigenschappen van de wind, die, als een zacht briesje, creativiteit en inspiratie kan geven, maar ook, als een woeste storm, chaos en onrust kan creëren in je hoofd. Om dat laatste te vermijden, is het belangrijk dat je, juist in de herfst, alle stressfactoren probeert te vermijden. Hoe? Misschien dat onderstaande tips je kunnen helpen!

• De herfst brengt een subtiele stilte met zich mee, die je het beste kunt ‘horen’ wanneer je zelf kalm bent. Ik raad je aan om vroeg op te staan (voor zonsopgang) en de dag te beginnen met yoga/ pranayama en meditatie. Heb je hier geen ervaring mee, probeer dan na het opstaan vijf  minuten stil te zitten en te focussen je op je ademhaling. Wanneer je de dag in rust begint, met een moment van bewustzijn, zal de hele dag totaal anders verlopen dan wanneer je gehaast opstaat.

• Plan je agenda ruim in. Ken je dat? Van de ene afspraak racen naar de ander, van werk de kids ophalen, afspraken met vrienden en dan snel nog even tussendoor koken met een pollepel in je ene hand, terwijl je met de stofzuiger in je andere hand nog even de kamer op orde probeert te krijgen. Ho, stop! De herfst is HET seizoen om pas op de plaats te maken! Probeer minder dingen in je agenda te plannen, zorg voor ruimte tussen je activiteiten door en geef jezelf ook voldoende ruimte om alleen te zijn en te kunnen ontladen.

• Rustgevende activiteiten in de herfst: yoga doen, mediteren, boekje lezen, werken in de tuin, wandelen in het bos. Activiteiten die onrust creëren: telefoneren, vaker dan nodig je mail checken, (niet doelgericht) TV kijken, te laat komen, beurzen en andere drukke sociale evenementen bezoeken.

• Ga vroeg naar bed! De zomer, met haar lange, lichte dagen, vraagt niet veel slaap van ons. De herfst brengt daar verandering in. Ayurveda geeft verschillende bedtijden voor verschillende type mensen, maar over het algemeen geldt dat je in de herfst je bedje beter weer wat eerder op kunt zoeken. Heb je veel last van onrust? Zorg dan dat je niet  later dan 10 uur in bed ligt en dit zal je nachtrust zeker ten goede komen. Zorg, dat je na acht uur ’s avonds geen intellectueel werk meer verricht, maar doe iets ontspannend. Zo heb je ruim de tijd om dag in rust af te sluiten en ook dit zorgt voor een diepere en effectievere slaap.

• Heb je alsnog moeite met inslaap komen? Drink dan voor het slapen gaan een beker warme melk met een snufje nootmuskaat en eventueel wat honing!

Ik wens je een heerlijke, ontspannende dag toe!